Alla inlägg under januari 2009

Av Diezel - 29 januari 2009 21:13

*pust* vad har jag gjort för ont?! Tycker jag har haft nog med dåliga dagar!


Min bil är ju på lagning så jag går till jobbet med Diezel (tar ungefär en halvtimme om jag går runt industri området och inte tar korta vägen som tar runt 10 min)


Idag traskar jag halvtimmesvägen till jobbet.... skoskaven och blåsorna har inte gått över.... Hur skulle det kunna göra det? jag måste ju motionera min hund, så när jag tror att de tänker läka så kommer de tillbaka ännu ondare!!  När jag kommer in på jobbet så sätter jag mig vid mitt skrivbord och sätter upp fötterna på benen på min stol och jag anar oråd.....


Tittar ner på min högerfot och ser att den är full med hundskit... ja inte bara undersulan utan upplängs med kanterna cas 2-3 cm upp!!!


Bara till att gå in på toaletten och försöka rengöra den... sitter sen i köket och sprayar allrengöring på skon för att få bort allt som fastnat i sömmarna.. när jag tittar ner på min andra sko och ser att den är lika full av hundskit den!!!!!


Jaha det var ju bara till att göra om allting med den andra skon också... sen lyckas jag fumla med den i handen och den glider ur näven och landar i Diezels vattenskål... Mina skor fick stå på tork vid mitt element under skrivbordet hela dagen...


Vi håller på att dra om elen på jobbet och elektrikerna envisas med att stänga av mitt element! jag blir vansinnig...(inte att de stänger av strömmen på ngn huvudbrytare, nädå de stänger av min fläktkonvektor på avstängningsknappen bara för att de tycker jag har det för varmt!) Det är mitt kontor och jag som bestämmer värmen... när det upprepats ett par gånger blev jag faktiskt arg och sa dem ett par väl valda ord om vad jag tyckte om att de stängde av mitt element..  De var inte de första som fått känna på min vrede när de mixtrat med värmen..


Promenaden hem var helt ok, hade ju varit skolös hela dagen och det mådde nog blåsorna bra av...


Åker och tränar på klubben och Party var helt underbar...


Kommer hem och tänker hoppa på cykel och cykla till simhallen och simma en timme... Jag lånade en cykelpump av pappa igår och pumpade bakdäcket innan jag åkte till klubben... Men när jag skulle hoppa upp på cykeln hade luften gått ur däcket... Ingen cykeltur alltså...


Funderar på att gå bort men det känns onödigt att gå utan att gå med Diezel så jag gick upp och hämtade honom och tog en promenad med honom istället... den sista kilometern trodde jag, jag skulle dö.. eller minst att mina fötter skulle trilla av....


så jag undrar vad livet har att erbjuda mig imorgon?

Av Diezel - 27 januari 2009 08:59

mmm det hade jag igår... en riktigt dålig dag... Den började med bråk på jobbet... Sen tappar jag mina glasögon i klinkersgolvet på jobbet och det ena glaset spricker mitt itu...


Ska senare åka och träna med Diezel innan instruktörskursen och har sån förbaskad skoskav och blåsor på lilltårna att jag inte kan gå... så jag haltar fram på lydnadsplanen... att träna fria följ var ju inte att tänka på... Diezel tycker helt plötsligt att geggig gräs är äckligt... (kommer man på sånt efter fem år??) och vägrar till och med att sätta sig bredvid mig... han står bredvid mig när jag säger fot eller han ska lämna av en apport... snacka om tålamodsprövande att få honom att sätta sig ner speciellt när fötterna värker..


Vidare hem och slänger snabbt in en tvätt eftersom jag har tvättid och vill gärna hinna få den torr eftersom jag kom hem så sent.. samtidigt som tvätten tvättas tar jag en kvällspromenad med Diezel... nu har fötterna liksom  anpassats sig till smärtan så det går skapligt att linka runt den halvtimmes promenaden...


Kommer hem och ska ta upp nyckeln för att gå ner i tvättstugan tjugo i nio och hänga upp tvätten på tork... men hittar ingen nyckel... tror först att jag tappat den och att jag får gå runt min runda en gång till när jag kommer på att den ligger på torktumlaren i tvättstugan vilken jag inte kommer in i utan nyckel... håller tummarna för att jag inte låst lägenheten där jag har en extra nyckel.. men klart som fasen jag varit ordentlig! Får ringa pappa som kommer bort med deras extra nyckel för att låsa upp (tur att man spritt ut nycklar lite här och var hos folk)


Diezel blir som vanligt överlycklig när han ser pappa och hoppar på honom och ska ta tag i hans arm... men missar och får tag i hans skjorta som får en stor reva... att tillägga så var det en Chevalier skjorta... *pust* nu får Diezel verkligen inga godisben på ett tag för han har en chevalier skjorta att betala!!!


Att tillägga så är min bil trasig, den skrapar när man bromsar, drar onaturligt mycket bensin och läcker olja.... Den ska jag ringa om idag...


Nä nu tycker jag något roligt kan hända snart.... innan jag bryter ihop

Av Diezel - 26 januari 2009 09:26

En sån förbaskad skoskav har jag fått! Diezel och jag har ju de senaste 4 dagarna tagit väldigt långa raska promenader... annars brukar vi sprida ut det på lite kortare promenader och en och annan lugn skogspromenad.. men nu har jag fått lite fläsk skräck igen så jag har dragit ut Diezel på koppelpromenader runt hela staden och då är det rask promenad som gäller och inte lunkande i skog och snår..


Jag tror till och med att Diezel var lite trött i söndags när vi körde uppletande... Jag har lite svårt att hålla honom i rutan.. han vill gärna susa iväg och leta där han tycker... och sen plockade han in en av snitslarna jag hade märkt ut rutan med.. jag kan ju egentligen inte säga att det är fel gjort av honom, ganska smart egentligen... för hur ska han kunna veta vad jag lägger ut i rutan och var? snitslarna är ju föremål med min doft på precis som grejerna som ligger på marken i rutan... jag ska nog ta naturen som riktmärke istället..


Igår kväll hade Diezel och jag efter vår sista långpromenad lite vård av hund... vi klippte klorna på Diezel, vilket inte alls var uppskattat... han ligger i soffan och gurglar lite medans jag klipper men det räcker med en blick på honom för att han ska sluta... Men han testar om han kan skrämma mig till att sluta... efter kloklippningen rensade vi öronen, vilket var mer uppskattat... då gurglar han han välmående istället :-) Hans öron var knappt smutsiga... han har väldigt fina öron...


Sen kom vi till det bästa enligt Diezel och det är borstningen av pälsen.. då slänger han sig på sidan och vänder upp en del av magen och somnar när jag borstar honom... får väcka honom när det är dags att rulla runt och ta nästa sida...


Tänkte jag skulle väga Diezel för jag tycker han är väldigt fin i kroppen så jag tänkte kolla om han låg på den vikt jag trodde... men när jag baxat upp den motvilliga Diezel i min famn och hoppade på vågen visade den 209 kg!!!


Hmm jag vägde mig själv och då kom siffrorna 146,4 kg!! nog för att jag vet att jag har gått upp men inte så mycket väl?


Dagen innan när jag vägde mig själv stod den på 65,1 kg så nu är min tanke så här... Den visade nog för mycket då med, egentligen väger jag precis så mycket som jag skulle vilja väga.. runt 58-59 kg... synd bara att mina kläder inte håller med.

Av Diezel - 24 januari 2009 23:04

Nu ska jag berätta om min dag..


Den började med att matte tog med mig till ett ridhus, varje vinter tränar vi på lördags förmiddagarna i ett ridhus. Det är väldigt roligt att göra det... fast jag tycker ju det är roligt att träna min matte överallt. Jag tränade henne att gå bra fot och att ge mig korv när jag stannar mitt i en springande attack mot henne, hon börjar faktiskt bli ganska bra på det där.. Sen lärde jag henne även att inte låna ut MIN tungapport till Disco. Hon gjorde det men det satte jag stopp för genom att springa och hämta tillbaka den innan Disco hann sätta sina tänder i min apport!


Sen åkte vi ut i skogen och matte var så dum att hon lämnade mig i bilen medans hon gick runt och la ett appellspår till Disco.. jag fattar inte.. har inte han en egen matte??? han försöker låna både min tungapport och min matte!! så jag talade om vad jag tyckte om det när jag satt i bilen och väntade på att få tillbaka min matte... Men min matte gav igen och lånade Discos matte så hon fick traska ut ett spår till mig..


Vi åkte sen hem till mitt hunddagis.. (jag tycker egentligen inte om att vara där på helgerna, det blir ju så dyrt! jag antar att de tar ut en högre taxa på helgerna... och det är nog många hundpulor tror jag) mattarna tog en fika en bra stund och gick och ojade sig om vilka klipp Discos matte gjort.. tydligen en massa mattor... undra just hur länge de får ligga kvar och vara rena när jag har rullar runt på dem *hihi*


Sen äntligen åkte vi tillbaka till skogen och jag fick spåra upp alla pinnarna som Discos matte tappat när hon trampade runt förut.. värst vad många hål i fickorna hon måste ha!


Vidare hem och usch vad otrevligt det blev, matte packade en påse med simkläder och lämnade mig ensam hemma medans hon åkte iväg och plaskade i en bassäng... dumma människa som betalar för att bada i en inomhus bassäng när det finns så många sjöar och gropar att bada i i skogen..


När hon kom hem åt vi mat och sen tog vi på oss promenadtassarna och gick på långpromenad, vi tog en extra långrunda idag, på över två timmar.... matte muttrade någonting om fläsk som skulle väck...


Nu ligger jag i sängen och kommer snart att somna men först ska jag skriva en lista på fem saker jag inte kan vara utan... vi tittade nämligen in på Sigges blogg och han skickade den utmaningen vidare till sina besökare och då tänker jag göra som han säger.. så här kommer en lista (nr 1 kan ibland på sällsynta dagar inte stämma, men då har hon varit väldigt olydig)


1. Min matte!!

2. All träning jag gör med min matte

3. Mina möbler och mattor som hindrar det farliga golvet från att döda mig

4. Mina apporter och andra saker som ligger så fint i min mun som bara är MINA!!!!!

5. Mysiga sovmornar med min matte på lördag och söndag mornarna när vi gosar in oss tätt intill och gosar och halvsover till sena förmiddagen ( jag försöker lära matte att vi även ska göra så på vardagsmornarna, men det har inte gått så bra. Hur mycket jag än gosar in mig hos henne och försöker låtsat som om jag sover djupt går hon ändå upp alldeles för tidigt)


Nu ska jag gosa in mig hos min matte och drömma om morgondagens aktiviteter.. vi ska ut i skogen igen och träna uppletande!

Av Diezel - 22 januari 2009 07:39

Först ska jag bara tala om att jag kollade hur det gick med hunden i branden när brandmännen gjorde en sista koll innan de åkte... och den var helt ok.. och på väg till Hundpensionatet för att vila upp sig..


Nu till lite roligare saker... Jag tror jag har återfått min tävlingsmotivation!! Den har varit puts väck sedan tävlingarna i maj förra året... jag kämpade så hårt för att komma upp till elit i lydnad med fjanten och till högre i spåret... så när jag klarade det förra året så gick musten ur mig helt och hållet, kunde bara inte hitta motivation för att träna ordentligt och tänka på tävlingar det gick bara inte...


Men igår kände jag det där bekanta sugen i magen efter att få tävla!! Äntligen, tror jag behövde ett break från prestationskrav ett tag... ca 10 månader ;-)


Träningen går bra nu.. (ta i trä) men läste reglerna i bruks igår och upptäcker att stegklättringen inte kommer förrens i elit! Attans tänkte jag det som Diezel är så bra på... fast å andra sidan så kan han ju redan det då när det är dags för att tävla i elit (märk hur positiv jag är inte OM utan NÄR det är dags att tävla i elit)


Språngmarschen har börjat ordna upp sig också... jag ser ut som om jag fått en stång i arslet när jag springer men det gör att Diezel håller positionen jäkligt bra :-)

Av Diezel - 21 januari 2009 07:45

Igår var mor och jag nere på klubben för att träna. Vi börjar med platsen och plötsligt säger mamma. "HARE vi går tillbaka" Disco har fått syn på haren och har en väldigt lång hals.. Diezel däremot fattar ingenting å ligger å tittar på matte... Plötsligt blir haren för intressant för Disco och han rusar iväg som skjuten ur en kanon... och när han precis springer förbi Diezels nos blir det alldeles för frestande för Diezel att springa efter... så då drar han som en avlöning han med!! Så där springer dem Haren som jagas av Disco, Disco som jagas av Diezel  och Diezel som jagas av mig.. mamma busvisslar och Diezel tvärvänder! Jag måste lära mig busvissla, för inte fasen lyssnade Diezel när jag skrek NEEEEEEEEEEJ... Disco kom några sekunder senare jättenöjd med att haren nu var bortjagad från hans appellplan...


Träningen efterår gick bra i allafall... jag gjorde bruksmomenten och han gör dom... nu måste jag bara verkligen finputsa på dem och sen lära om krypet på honom så det blir bra och komma på hur jag ska lära honom framåtsändandet... Sen ska det tävlas :-)


Party gör framsteg han med! han gjorde en riktigt fin linförighet... Hoppet klarar han, inkallningen klarar han, platsen klarar han, (måste bara kolla hur han är när man lägger honom med tikar)


Läggandet under gång och ställande under gång utför han med hjälp men han har börjat snappa vad det handlar om...


Apporteringen håller vi på och tränar på att han ska behålla ögonkontakt med mig när jag sänker ner den istället för att börja nosa på den... Jag tycker inte om det momentet så mycket, känns som om det blir så mycket nejande när man sänker ner appporten, så tanken är att jag ska lära in appportgreppet för sig (fast han kan ju redan apport!) och nersänkningen av apporten för sig för då blir det bara positivt...


Han är så gullig nu Party för han blir så glad när han märker att vi ska träna... fast håller man inte uppmärksamheten på honom så kan han glida iväg och spana på ngt annat... han sticker inte! men han sätter sig och spanar iväg åt ngt annat håll och ser ut som om han funderar på världens problem...


Diezels inlärning med att lära sig backa med klickern går faktiskt jättebra just nu.. jag ska börja sätta kommandot Backa på det.. och sen lära honom att göra det på olika platser och inte bara i hallen hemma :-)

Men det roliga är ju att se hur kul han tycker det är att bli freeshapad med klickern... han har börjat fatta det där med att bjuda beteenden, det hade han ju lite svårt för förut...

Av Diezel - 19 januari 2009 20:01

Gick ut med Diezel på en långpromenad, kommer tillbaka hem efter 1 timme och 50 minuter och möts av brandkåren! min trappuppgång är avspärrad! möter en granne utanför som berättar att det brunnit... hos min granne (lägenheten på hörnet.... vägg i vägg med min gankska rejält.... jag får gå in innanför avspärrningen och möter polisen och pratar med dem... mina grannar mår bra, är på akuten.... jag glömde helt fråga om deras hund... gissa vad mina ben skakade... när jag visste att familjen mådde bra började jag fundera på min lägenhet.... jag blir uppskickad till brandmännen som står utanför min dörr och håller på att samla ihop sina brandslangar... Jag får gå in och kolla i lägenheten och den är helt ok och luktar ingen rök så allt är ok....


Men vad obehagligt det känns... min nuvarande tanke är: tänk om det hade varit min lägenhet och Diezel varit ensam hemma!!!!!! Jag ska aldrig lämna honom hemma....

Av Diezel - 18 januari 2009 20:51

har varit väldigt rolig... I lördags så hade jag min instruktörskurs på klubben och den här gången skulle vi beskriva våra hundar och sen göra en tolking av dem.. alltså de andra skulle beskriva och tolka min hund! Jag tog med mig Party för detta... ville ju ha en tolkning av min framtida tävlingshund:-)


Man kan väl säga att vi fick utföra ett mini MH... (inget skott, dumpe eller spöken) och Party gjorde en del överraskningar, han lekte glatt med en främmande människa! vilket jag inte trodde han skulle vara så intresserad av men det var han på sitt lilla sälvis! och mitt i leken gömdes leksaken under en back och då trodde jag Party skulle strunta i den, men icke! han kämpade för att få fram den.... sen gjorde vi ett par moment till och sen fick han vara lös utan kommando och då sprang han tillbaka till backen och lyckades få upp den... sicken otur att leksaken inte var kvar då.


Party blev beskriven som en, stabil, socialt trygg, lugn, självständig och okomplicerad hund...


Sen idag (söndag) har det varit Diezels dag, vi har tränat lydnad på brukshundsklubben, sen åkte vi ut i skogen och gjorde ett uppletande och ett spår där alla pinnarna kom in och Diezel faktiskt hade ett ngt lugnare tempo i spåret kan ju bero på att spåret gjorde vi sist.. och så har han lekt min sin kompis manne....

Skapa flashcards