Alla inlägg under juni 2007

Av Diezel - 30 juni 2007 09:56

Diezel och jag åkte på klickerkurs för att vi tänkte vi skulle lära oss lite om denna inlärningsmetod.. Jag kan bara säga som så att det är svårare än man tror att klicka vid rätt tillfälle!!! Kursen var helt ok.. men motsvarade inte redigt mina förväntningar... skulle nog ha velat att den var längre... men så är det nog med allt när man ska lära sig ngt nytt.. men det är väldigt roligt att titta på hundarna när man väntar ut dem för tusan vad man ser att de tänker.... Det enda jag kan klaga på på kursen var när instruktören kläckte ut sig att hon kunde lära mig hur jag skulle få bort Diezels svårighet med apporterna på bara en vecka!!!!!!!!!!!! Jag fick bita mig väldigt hårt i tungan för att inte säga ngt dumt... Jag försökte på ett fint sätt förklara att det problemet var lite djupare än bara att fixa till snygga avlämningar... men det skulle hon ha fixat på en vecka... jaja man ska väl tro på sig själv som tränare... men det tyckte jag var lite övermod... inte så kul heller när man själv lagt ner ett jävel jobb under 3 år med psykologi, förtroende, tillit och liknande övningar med Diezel och få höra att "ja det fixar jag på en vecka"


jag sa bara att tyvärr men nej tack vi ska inte labborera med min hund med sådant... speciellt inte på en endagars kurs.. när ni inte vet bakgrunden till hans problem och hur han har varit tidigare och vad jag har jobbat med, sen anser jag att i just det problemet känner jag min hund så pass väl och känner hans egenheter och mentalitet så pass väl så jag kan säga vad som fungerar och inte kommer att fungera....


Det är ju tyvärr så med Diezel att om man ska göra saker med honom får man tänka många steg före innan man gör ngt för han bytesbenägenhet kan slå ut på många olika sätt som jag faktiskt lärt mig ganska bra att kunna förutse...


Men i övrigt så går jag gärna en fortsättningskurs för dessa intruktörer om de gör en sådan kurs...

Av Diezel - 29 juni 2007 07:40

Igår (torsdag) var det träningstävling i Mönsterås... och Diezel kunde fokusera på mig... han fick 8,5 på fria följet.. han har börjat sätta sig jättesnett i höger halter... han fick 10 på sättande undergång... inkallningen gick sådär 5 p han la sig inte när jag sa ligg... det blev dubbelkommandon och så la han sig en meter framför mig... mycket märkligt ligget brukar han alltid fixa... sen rutan gick han ut först men vände och kom tillbaka till mig så jag skickade honom igen och då gick han ut i rutan längst upp i vänstra hörnet... men dock i rutan och sen gjorde han resten perfekt.. var lite glad och studsig när han skulle sluta upp fot vid min sida vid inkallningen från rutan.. vi fick 6p... sen gjorde vi hoppet med apporten kanonfint men först sprang han förbi apporten och nosade på en kon som stod ca 2 meter ifrån apporten... jag sa inget och diezel valde själv att inte ta den utan att vända och ta apporten igen och hoppa tillbaka... tror jag fick 7 eller 8 på det... han satte sig sakta och tuggande lite.... metallapporten sprang han bara rakt ut och smällde till den med tassarna, plockade upp den och sprang rakt in och satte sig lite snett vid mig och lämnade av den... vi fick 8 på det drogs för lek och sned sittning... vittringsapporteringen hoppade vi över så noll... fjärrdirigeringen gjorde han första skiftet till sitt kanon sen när det var dags för stå så gjorde han en inkallning... så vi nollade där med... vi fick ihop 189 p vilket är en klar förbättring mot 88 p och visst det är inget första pris men jag är kanonnöjd för han hade full fokus på mig och lyssnade på mig och låste inte på tävlingsledare och koner... Jag svävade på små moln därifrån.. nu känns det som att det finns hopp iallafall... elit känns inte så långt borta längre!!!

Av Diezel - 24 juni 2007 18:14

Jag lovade Diezel att vi skulle ta en riktig långpromenad idag och det gjorde vi verkligen.... vi var ute och knatade i 2 1/2 timme!!! Först gick vi runt hela Djupeträsksjön.. så fick han bada... sen gick vi runt Fredriksbergs herrgård... Diezel verkade inte särskilt trött... han är omöjlig att motionera trött... men matte däremot var helt slut... just nu känner jag att mina ben inte redigt är med mig... Nu är det bara en vecka kvar till tävlingen i Vimmerby... och i fredags när jag var nere på planen och skulle träna gjorde han ett fint program förutom att han klöv en vittringsapport mitt itu!!! jag blev lite nedstämd så jag har inte tränat på två dagar... men imorgon kör jag igång igen... det går ju inte att hänga läpp för länge... men jag hoppas verkligen att han kan fokusera på tävling som han gör på träning nu...jag vill verkligen inte gå ut och göra ett sådant program som jag gjorde sist....


När jag var ute på långpromenaden såg jag en grävling i skogen... den var jag tvungen att ta kort på... men det blev inte så bra... det är det suddiga mellan de två träden är grävlingen... det stack ganska fort när Diezel skällde ut den!!!

Av Diezel - 23 juni 2007 21:37

Det är vad det har varit idag... vi började med att åka till Enemar hundbad och badade där... sen grillade vi och självklart fick han smaka!!! Sen gick vi en promenad med Johanna och Viktoria... när vi kom tillbaka hem dammsög vi hela huset... (så mor och far blir nöjda när de kommer hem i morgon) Sen sov vi en liten stund och efter det åkte vi i väg till Utsläppet vid Kärnkraftverket och badade där... oj så skoj det var tyckte Diezel... ja matte är ju inte så rolig... hon bara kärringbadar... men Mats var lite roligare han åkte ju runt i strömmen och hoppade från bron!! Och nu ska vi krypa upp i soffan och äta ostbågar... innan vi somnar för kvällen.. för trötta är vi båda två speciellt Diezel med tanke på hur mycket han har simmat i strömmen idag... vi kanske åker dit imorgonkväll med vi får se... tänkte ta en riktig långpromenad i morgon... dels för att Diezel tycker det är roligt och för att helgens mat har gett matte lite dåligt samvete...

Av Diezel - 23 juni 2007 15:24

Var jag ute med Diezel på enemars hundbad... jag tog några kort på Diezel... visst ser det härligt ut att vara hund?? Sen kunde jag inte låta bli att ta ett kort på två nyckelpigor som tog sig ett midsommargök *hihi*

Av Diezel - 21 juni 2007 09:03

Diezel är verkligen inte rädd för vatten!! Jag, Johanna, Viktoria och Joel åkte till utsläppet vid Kärnkraftverket på Simpevarp... det var så varmt i vattnet att det ångade vid ytan... Jag plaskar mest vid kanten för jag är lite mesig eftersom det är ganska strömt där... Men inte Diezel inte... han gav sig iväg mitt i strömmen för att följe efter Joel när han skulle hoppa från bron som ni ser på bilden... Sötast var han när han hoppade i vid kanten av bron och simmade ut till mitten där Joel landade och simmade ikapp honom och sen gled han snabbt utåt med strömmen och Joel... mycket konstig tyckte Diezel att det gick att simma så snabbt... han simmade även bredvid matte som simmade mot strömmen vid kanten utan att ta sig framåt en centimeter... snacka om att det blev motion för honom... när vi hoppade in i bilen igen var han helt slut och somnade som en liten stock....

Av Diezel - 17 juni 2007 12:14

Tänkte idag börja träna rutan genom att hela tiden flytta rutan efter varje skick... så vi satte upp tre stycken rutor och på en ruta kan man ju då göra ett skick från varje sida... så tolv skick innan man flyttade den rutan man började vid... Och jag vet inte vad som har hänt med Diezel men helt plötsligt gör han en helomvändning och gör perfekta skick gång på gång på gång.... Kan en hund bara vakna en dag och inse att ja just det, det är nog det mamma menar med rutan..?? Tydligen för det gjorde Diezel... Nu gäller det ju att han inte ska bli låst när det är dags för tävling igen... utan att han är som han har varit på träning den senaste veckan... för e han så så tar han ett första pris... men är han som han varit på de senaste tävlingarna, ja då kan vi nog lyckas med den stora bedriften att faktiskt få under 88 p (som är vårt högsta och enda resultat i Lkl3) Nu har jag tänkt att träna väldigt mycket på rutan, fjärren, vittringen och på att ngn annan lämnar apporten till mig när jag ska köra apporteringsmomenten och på att det är ngn som tar apporten när vi är färdiga... det jag vill uppnå är ju då att han inte ska tappa fokusen på mig och flytta den över till den som hanterar apporten före och efter momenten...


Sen åkte jag med mina föräldrar och tränade med dummiesar vid Eckern... jag måste säga att jag är mycket nöjd med Diezel... inte alls så "snygga" avlämningar som han gör med apporterna på lydnadsplanen.... han var mycket uppstressad och hade nog en stor konflikt med sig själv innan han efter 10 loss kommandon släppte dummiesen han fått hämta på land... men på vattet ja då är han mycket bättre... där får man se till att han inte skakar sig när han kliver upp för då tappar han apporten och har man inte hunnit ta den då så snyter han den och vill inte lämna av den... men han fick två markeringar på vattnet och kom upp satte sig fot och droppade dummien i handen på mig.... men han har väldigt svårt att inte stressa upp sig när man kastar till andra!! då låser han värre än på lydnadsplanen,, så där har vi lite att träna på... men nu känns det i allafall som att jag faktiskt kan träna med honom för han lämnar av vilket han inte skulle gjort med en dummie för ett år sedan.... SE UPP ALLA JAKTPROVSDOMARE FÖR HÄR KOMMER SNART DIEZEL!!

Av Diezel - 16 juni 2007 10:11

Idag satte jag igång med att börja träna vittringsapporteringen med Diezel!! Det gick helt över förväntan.. först började jag med att lägga en korvbit under pinnen... sen när han snappat det så la jag samma pinne med en korvbit under med flera andra pinnar.... när han fattat det så la jag pinnen utan korvbit under bland de andra pinnarna och så fick han korvbiten när han lämnade av!!! Han var helt otrolig...verkade fatta direkt vad det handlade om och så försiktig han var med pinnen... knappt en skråma på den.. och han tuggade inte heller!! vem har bytt ut min hund??


jag satte bara handen under munnen på honom och sa tack och han släppte den direkt!!! Det finns ju hopp i allafall... på tävling lär han ju misshandla dem betydligt mer på grund av att han stressar upp... men som jag alltid säger... kan de göra det perfekt en gång så kan de göra det fler gånger... det kan bara ta lite tid innan det går... tänk på mina avlämningar med Diezel det tog "bara" tre år och de är inte perfekta än men han går att tävla med nu iallafall....


vid ett ska Diezel och jag åka till Karstorp vid sjön Eckern och hälsa på Paula, Mexi, Zack, Baltazar och den nya hästen Lorenzo och den nya katten Frasse... sen ska vi ta en riktig långprommis runt Eckern.... Ska försöka ta lite bilder... med min kamera.... och så får vi hoppas att jag inte behöver ha telefonjour *ler* både mams och paps har köpt nya riktigt hightech mobilen och de rings, sms:as, mms:as och e-postas här hej vilt och så går ngt fel så ringer de mig... om jag lyckats ta mig ut ur huset förstås... igår blev kvällspromenaden inte förrens vid 21:20..... Ni förstår att det måste ju installeras Bluetooth headset!! Lite avundsjuk på deras telefoner e jag... men det kan man ju inte säga till dem *hihi*

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards