Direktlänk till inlägg 6 december 2008

mer spår och vakthund

Av Diezel - 6 december 2008 20:58

i dag har det blivit mer spår i skogen och även en kort tur på klubben för lite lydnadsträning i regnet!


Spåret gick jättebra... diezel verkar var i ett flow just nu vad gäller spår... han fixade en spetssvinkel för första gången... när han gick över en pinne så snodde han runt efter en meter och snusade upp den!


På lydnadsplanen körde jag rutan.. eftersom han fick en låsning på konen i torsdags... herrejesus han har inte fixerat vid koner på säkert ett år men men...matte har inte haft så mycket tid med diezel... (har jobbat över hela veckan) så han var understimulerad och då flyger fan i honom... Men idag gjorde han den jättebra.. utan att plocka med sig några koner...


Party var med idag och han fick för första gången prova på ett personspår.. han var jättedukigt.. lugnt fint spårsätt med nosen i backen... han stannade en gång och tittade lite omkring sig och sen på mig som om han tänkte "hörre du det händer liksom inte så mycket mer här... menar du verkligen att det som händer är att vi ska följa dina spår framåt när du går bakom mig?? Visst visst vill du det så gör vi det" och så spårade han vidare!


På lydnadsplanen låg han plats i 2 minuter med manne och Diezel (fredrik fick bli Diezels förare, Diezel tyckte det var helt ok) Sen har han kommit underfund med hopp över hinder.. dvs att man inte får hoppa så fort föraren gått runt till andra sidan hindret.. och sen har han börjat snappa fotingången efter hindret.. Likaså inkallningen.. han fick mer och mer fart ju fler gånger jag gjorde den ungefär som om han kom på att det var ju ganska roligt.. och även där var han duktig.. han tjuvade inte, utan han satt kvar tills jag kallade in honom.. och fotingången gjorde han även där...

Funderar på om han kanske ska starta appellen också....


Jag har fått se min Diezel i aktion som vakthund... natten torsdag till fredag skulle en kompis från västervik sova hos mig efter att hon varit på julbord... vilket betydde att hon skulle komma hem lite senare när diezel och jag låg och sov.. När hon försiktigt öppnade dörren blir diezel uppmärksam och morrar väldigt dovt.. men ligger kvar i sängen med mig mellan dörren och sig... sen tar han mod tills sig och skuttar ner från sängen ( jag ligger tyst hela tiden för jag vill se hur han gör när det klampar in en människa mitt inatten som jag inte "bjuder" in med rösten) när han skuttar ner från sängen tar han i farten upp en boll och en stor tyg drake och springer för att vakta lägenheten mot "inbrottstjuven" dvs han hälsar "inbrottstjuven" välkommen med sina leksaker!!!! ojojoj vilken vakthund!  Fast å andra sidan så var jag ju inte särskilt orolig över att det klampade in någon mitt i natten så varför ska han bli orolig om inte matte blir det??

 
 
Ingen bild

Emma, Fia & Hexan

11 december 2008 23:56

Hoppas du kom ihåg att du skulle åka hem, hahaha :)
Vi får se till att träna mera ihop :) Kanske skulle Fjärten o du börja med IPO, då är det bra att han håller fast....men de e klart, släppande behövs med :)
Ha d bra så hörs vi snart, kramen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Diezel - 26 augusti 2010 10:53

Idag är det dags att åka till veterinären med Lillfjanten. Egentligen skulle det bara vara en vanlig vaccinationstid men eftersom hans ögon inte slutar vara så ska vi ta en titt på om det kan vara ngt fel på dem... Och sen lite lägligt till detta vet...

Av Diezel - 19 maj 2010 13:22

ja tävlingarna har ju satt igång nu... var iväg den 10 och 11 april och tävlade... med inte alltför lysande resultat.. Hemma tävling den 10 april och jag bröt vid gå-rutan... anledningen??!!! Jo Diezel "fastnade" i en kon!!! Den bara hoppade upp och ...

Av Diezel - 30 mars 2010 08:18


mmm just det... dags för Diezel å mig att tävla igen, elitlydnad den 10 april på hemmaplan och den 11 april på Öland.. Det känns inte alltför bra... efter att Diezel blev dålig i höstas så har träningen legat på en låg prioritering. Dessutom har den ...

Av Diezel - 2 januari 2010 15:55

Har verkligen varit dålig på att blogga... men har gjort och funderat på massa andra saker...   Diezel har under senhösten fått besöka vetrinären vid ett par tillfällen och äntligen fått en diagnos: Höggradig Aktiv Kronisk Ospecifik Gastrit... se...

Av Diezel - 18 oktober 2009 20:05

Idag har matte och jag varit på Öland.. Med oss hade vi mattes kompis Emma och hennes väldigt  vackra malle tjej, Hexa! (jag tror jag är kär i henne!) iallafall så har dagen varit full av lydnad... Matte var nervös som vanligt och kunde knappt andas!...

Ovido - Quiz & Flashcards