Direktlänk till inlägg 21 januari 2009

Hare och träning

Av Diezel - 21 januari 2009 07:45

Igår var mor och jag nere på klubben för att träna. Vi börjar med platsen och plötsligt säger mamma. "HARE vi går tillbaka" Disco har fått syn på haren och har en väldigt lång hals.. Diezel däremot fattar ingenting å ligger å tittar på matte... Plötsligt blir haren för intressant för Disco och han rusar iväg som skjuten ur en kanon... och när han precis springer förbi Diezels nos blir det alldeles för frestande för Diezel att springa efter... så då drar han som en avlöning han med!! Så där springer dem Haren som jagas av Disco, Disco som jagas av Diezel  och Diezel som jagas av mig.. mamma busvisslar och Diezel tvärvänder! Jag måste lära mig busvissla, för inte fasen lyssnade Diezel när jag skrek NEEEEEEEEEEJ... Disco kom några sekunder senare jättenöjd med att haren nu var bortjagad från hans appellplan...


Träningen efterår gick bra i allafall... jag gjorde bruksmomenten och han gör dom... nu måste jag bara verkligen finputsa på dem och sen lära om krypet på honom så det blir bra och komma på hur jag ska lära honom framåtsändandet... Sen ska det tävlas :-)


Party gör framsteg han med! han gjorde en riktigt fin linförighet... Hoppet klarar han, inkallningen klarar han, platsen klarar han, (måste bara kolla hur han är när man lägger honom med tikar)


Läggandet under gång och ställande under gång utför han med hjälp men han har börjat snappa vad det handlar om...


Apporteringen håller vi på och tränar på att han ska behålla ögonkontakt med mig när jag sänker ner den istället för att börja nosa på den... Jag tycker inte om det momentet så mycket, känns som om det blir så mycket nejande när man sänker ner appporten, så tanken är att jag ska lära in appportgreppet för sig (fast han kan ju redan apport!) och nersänkningen av apporten för sig för då blir det bara positivt...


Han är så gullig nu Party för han blir så glad när han märker att vi ska träna... fast håller man inte uppmärksamheten på honom så kan han glida iväg och spana på ngt annat... han sticker inte! men han sätter sig och spanar iväg åt ngt annat håll och ser ut som om han funderar på världens problem...


Diezels inlärning med att lära sig backa med klickern går faktiskt jättebra just nu.. jag ska börja sätta kommandot Backa på det.. och sen lära honom att göra det på olika platser och inte bara i hallen hemma :-)

Men det roliga är ju att se hur kul han tycker det är att bli freeshapad med klickern... han har börjat fatta det där med att bjuda beteenden, det hade han ju lite svårt för förut...

 
 
Ingen bild

Moder

21 januari 2009 20:38

Disco hade hals som en svan !

Ja, det är nog igen dum ide` att lära sig bussvissla. Diezel lydde ju i alla fall !
Disco kanske inte förstår .......?!

 
Reneth

Reneth

22 januari 2009 00:36

Japp en hare var det ja. Hörde jag inte nyss om en hund som åt harskit. Jag tror hon heter Bless ;) Busvisslar är bra.Isabell är kanonduktig på det. Hon busvisslar melodier också. Hon kom hem en gång i trean och var ursur på fröken som inte lät henne busvissla till den Blomstertid nu kommer i kyrkan på avslutningen. Tänk att ha sådana oförstående fröknar.

http://www.svenssonstassavtryck.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Diezel - 26 augusti 2010 10:53

Idag är det dags att åka till veterinären med Lillfjanten. Egentligen skulle det bara vara en vanlig vaccinationstid men eftersom hans ögon inte slutar vara så ska vi ta en titt på om det kan vara ngt fel på dem... Och sen lite lägligt till detta vet...

Av Diezel - 19 maj 2010 13:22

ja tävlingarna har ju satt igång nu... var iväg den 10 och 11 april och tävlade... med inte alltför lysande resultat.. Hemma tävling den 10 april och jag bröt vid gå-rutan... anledningen??!!! Jo Diezel "fastnade" i en kon!!! Den bara hoppade upp och ...

Av Diezel - 30 mars 2010 08:18


mmm just det... dags för Diezel å mig att tävla igen, elitlydnad den 10 april på hemmaplan och den 11 april på Öland.. Det känns inte alltför bra... efter att Diezel blev dålig i höstas så har träningen legat på en låg prioritering. Dessutom har den ...

Av Diezel - 2 januari 2010 15:55

Har verkligen varit dålig på att blogga... men har gjort och funderat på massa andra saker...   Diezel har under senhösten fått besöka vetrinären vid ett par tillfällen och äntligen fått en diagnos: Höggradig Aktiv Kronisk Ospecifik Gastrit... se...

Av Diezel - 18 oktober 2009 20:05

Idag har matte och jag varit på Öland.. Med oss hade vi mattes kompis Emma och hennes väldigt  vackra malle tjej, Hexa! (jag tror jag är kär i henne!) iallafall så har dagen varit full av lydnad... Matte var nervös som vanligt och kunde knappt andas!...

Ovido - Quiz & Flashcards