Alla inlägg den 11 mars 2008

Av Diezel - 11 mars 2008 07:51

Igår var jag och tränade med Diezel... först gjorde vi ett uppletande och idag var han mycket mer kontrollerad... men tusan vilken fart det är på honom... sen märkte jag att han har börjat plocka upp samarbetet med mig igen.. för han springer ut och kan stanna upp och titta på mig som om att han frågar vad jag vill att han ska göra... visserligen borde han snappa det första gången när jag skickar ut honom... men det glädjer mig samtidigt att han ser träningen som ngt vi gör tillsammans...


På lydnaden så har jag börjat köra en ny variant för att försöka få honom att ha full fokus på mig och förhoppningsvis ta bort fokuset på tävlingsledaren under tävling... han stirrar ju bara på tävlingsledaren för han vet att han har apporter och roliga saker... vilket resulterat att han gör momenten halvdant för han inte redigt kan lyssna på mig...


Men mamma som var tävlingsledare stod med en apport i handen hela tiden och inför varje nytt moment så gav hon mig apporten och så kastade jag den... Men diezel fick inte hämta utan det var det tävlingsledaren som gjorde.. och tävlingsledaren gick och ställde sig med apporten i handen... Det är nu det blev svårt för Diezel att reda ut vem han ska ha fokus på... gjorde en inkallning med ställande och läggande och på ställandet så satte han sig... och på läggandet la han sig... men där ser man hur mycket det påverkar diezel... han visste att han skulle göra ngt för matte sa ju ett kommando... men hans hjärna var så fokuserad på apporten som kastats som nu tävlingsledaren stod och höll.. så han kunde inte redigt lyssna på vad det var matte ville han skulle göra så då gör han bara något som faller honom naturligt till hands... gjorde om momentet tills han kunde sortera mina kommandon... Likadant på rutan så kastade jag en apport som tävlingsledaren plockade upp och ställde sig ett par meter ifrån rutan med... ca 5 gånger rusar han till tävlingsledaren,,, första gången sätter han sig fot..jag kallar in honom och gör om... försöker göra honom uppmärksam på att rutan är där framme men det går inte in i hjärnan.. men han vet att i den situationen ska han springa framåt och det gör han men tar den retningen som är störst vilken då är tävlingsledaren istället för rutan... nästa gång springer han bara fram och kommer på sig självmant att det inte var redigt rätt... springer tillbaka till mig och efter ett par gånger till så rusar han bara ut en sväng och stannar upp och funderar ser det ut som  och springer till rutan... *katsching* Ingen utdelning från tävlingsledare med apport men mycket utdelning när man lyssnade på matte!! Apporteringsmomenten kastade jag bara ut och så hämtade tävlingsledaren dem och så fortsatte vi med vittringen... han gör en klockren 10 poängare!!


jag är så helnöjd... och vi slutar med en fjärr som gick si och sådär.. han kunde inte redigt släppa apporttankarna så han gjorde skiften utan att fundera på vilket skifte matte sa att han skulle göra.. gjorde om ett par gånger tills han gjorde ett klockrent skifte mellan ligg och stå och då kom belöningen i apportform FRÅN MATTE en boll som kastades...


min plan är att han aldrig (förutom på tävling då) ska få hämta ngn apport som kommit från tävlingsledaren eller ngn annan... de är bara tomma kast... medans allt som man får hämta kommer från matte i form av belöning... jag tror att detta kan vara en ganska bra idé att plocka bort hans förväntan på tävlingsledaren och få tillbaka den förväntan på matte... får väl se om det går och tillämpa på tävling med... eller om han snappar upp vad tävlingsledaren gör och kan ha i sådana situationer... men jag ska tävlingsträna hädan efter på mitt nya sätt....


Sen har hemsidan blivit lite bättre dag för dag... men är fortfarande under konstruktion... dock finns den ute på nätet med lite bilder och en gästbok... jag har lagt den som en länk här på min blogg och den heter DoggyArt....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards